Top

Black-out, black-in

Black-out, black-in

Je bent iets te laat begonnen met leren voor dat moeilijke tentamen, gaat zitten en al bij het zien van de eerste vraag schiet je in de stress; je hebt een black-out. Bij een black-out wordt het langetermijngeheugen tijdelijk geblokkeerd door het stofje noradrenaline. Alle opgeslagen leerstof is niet bereikbaar en je hebt het idee dat je voor niks hebt geleerd. Gelukkig zijn er manieren om uit deze staat te komen en zo toch het tentamen goed te kunnen maken. Lees hier meer!

 

Wees je bewust van de black-out

Door zelf bewust te zijn van de black-out word je vanzelf al rustiger. Dit omdat je weet hoe het komt dat je alle leerstof kwijt bent. Nadat je de black-out erkent hebt, kun je jezelf dan ook de tijd geven om bijvoorbeeld water te drinken en een aantal keer rustig in en uit te ademen. Deze kleine dingen kunnen ervoor zorgen dat je rustiger wordt en uiteindelijk de leerstof weer zult herinneren.

 

Maak makkelijke vragen eerst

Wanneer je al bij de eerste vraag vastloopt kun je beter naar een vraag zoeken die je wél weet. Dit is beter dan wanneer je blijft malen over de eerste vraag. Als de toets bijvoorbeeld is opgebouwd uit meerkeuze en open vragen, kun je eerst de meerkeuzevragen maken aangezien je hier al veel informatie krijgt. De kans is groot dat dan de rest van de informatie weer terugkomt: win-win!

 

Leid jezelf af

Één van de snelst gemaakte fouten tijdens een black-out is het non-stop je best blijven doen om de informatie tóch ergens vandaan te halen. Op het moment dat je een black-out hebt, kun je je het beste even totaal ergens anders op richten. Maak bijvoorbeeld een boodschappenlijstje of maak een tekening. Door ergens anders mee bezig te zijn, kom je vanzelf tot rust en komt er stukje bij beetje weer nieuwe informatie vrij.

 

Hopelijk weet je na het lezen van dit artikel wat je het beste kunt doen tijdens een black-out. En kan je in no time weer aan de slag met je tentamen! 

No Comments

Leave a Comment