Top

Managers, verlies niet de helicopter view!

The HospitalitistGeen categorie Managers, verlies niet de helicopter view!

Managers, verlies niet de helicopter view!

Wellicht ben je net zoals veel andere managers in de horeca altijd druk, druk, druk! Maar ben jij wel druk met de juiste taken? Op de momenten dat de werkdruk hoger is dan de beschikbare capaciteit, probeer je dat vaak intern op te lossen. Je wilt niet teveel druk op de schouders van je medewerkers leggen, dus je neemt dan zelf meer werk op je. Maar is dat verstandig? Wanneer je niet bezig bent met de zaken waar jij als manager nu juist zo goed in bent, ontstaat uiteindelijk een nog hogere werkdruk. Door mee te werken met je medewerkers verlies je het overzicht, ben je bezig met zaken waar je eigenlijk geen tijd voor hebt en waar je ook te duur voor bent. Het plezier en de bevlogenheid verdwijnt van de werkvloer en dat gaat ten koste van de kwaliteit.
 
Het op het oog onschuldige “even meewerken” heeft dus nogal wat serieuze gevolgen. Voor mij reden om hier eens dieper in te duiken en met jullie te delen wat de gevolgen zijn van meewerkende managers. Met natuurlijk ook concrete tips om de kwaliteit en het enthousiasme op jouw vloer ten alle tijden te behouden.
 
Door mee te werken verlies je het overzicht
Zodra je ervoor kiest om taken van medewerkers uit handen te nemen en dus gaat meewerken, zet je in feite een stapje terug naar beneden. Je verliest voor je het in de gaten hebt de bekende, maar ook zo broodnodige helicopter view, welke nu juist zo belangrijk is voor een manager. Je kunt niet langer vanuit een geheel de afzonderlijke onderdelen binnen de organisatie overzien. Zonder overzicht heb je niet meer in de gaten wat er speelt binnen de afdeling. En dan gaan er fouten gemaakt worden! Als manager moet je juist bezig zijn met het behouden van het overzicht zodat je afwijkingen kunt signaleren, kunt bijsturen en het beste uit jezelf en je medewerkers kunt blijven halen.
 
De kwaliteit van de output vermindert
Door zelf aan de slag te gaan met andermans taken kun je je niet bezighouden met hetgeen je goed in bent. Dit heeft direct gevolgen voor de kwaliteitsbewaking. Als manager moet je invloed uitoefenen op het niveau van de kwaliteit in jouw afdeling of bedrijf. Maar door te gaan meewerken heb je niet langer voldoende ruimte om de kwaliteit te monitoren, te controleren en te waarborgen. Je verliest als gevolg de controle op processen en het product of de service waar je als manager voor staat is niet langer van constante en kwalitatieve waarde. Tevens zal je er aan het einde van de rit achter komen dat je ongemerkt veel dure uren hebt verspijkerd, waardoor het eindproduct niet het gewenste kwaliteitsniveau behaalt ten opzichte van de geïnvesteerde kosten.
 
Bevlogenheid en creativiteit verdwijnen van de werkvloer
Wanneer je bezig bent met andermans taken ontstaan er op verschillende onderdelen tekortkomingen. Dit zorgt voor ergernissen en frustraties, waardoor plezier op de werkvloer verloren gaat. Zonder plezier verdwijnt creativiteit en zie je op termijn geen oplossingen meer voor de uitdagingen die je anders zo soepel aanvloog. Doodzonde. Want draai het eens om: als je plezier hebt in de dingen die je doet ontstaat er intrinsieke motivatie voor werkzaamheden. Creativiteit en bevlogenheid voeren haast automatisch de boventoon. Je ontwikkelt persoonlijke vaardigheden gemakkelijker, wat zal leiden tot meer kansen in het werk en uiteindelijk tot meer succes. Jij, als bevlogen manager, trekt jouw afdeling omhoog en kan je positiviteit overbrengen op anderen. Je afdeling met bevlogen medewerkers boekt betere resultaten op productiviteit, omzet, klanttevredenheid, kwaliteit en winst!
 
Soepel en plezierig realiseren
Om de helicopter view niet te verliezen, de kwaliteit in je bedrijf te waarborgen en vooral om het plezier in je werk te behouden, hierbij het advies om in geval van gestegen werkdruk de taken bij je mensen niet direct zelf uit handen te nemen. Je moet natuurlijk wel op zoek naar een oplossing, maar die komt liefst niet bij jezelf vandaan! Blijf je als manager vooral richten op je eigen specialisme: managen.
Makkelijker is het in dit soort situaties om tijdelijk en op projectbasis mensen van buiten de organisatie te halen. Dit geeft je de kans om alles te blijven overzien en te blijven focussen op je kerntaken. Je constateert zo sneller afwijkingen en waar nodig kun je medewerkers bijsturen en zo de beste resultaten blijven waarborgen.
Voor ontlasting van dit soort specifieke taken is het van belang om een specialist in te huren, die wel voldoende tijd en capaciteit met zich meebrengt om de projecten te dragen. Op de lange termijn creëer je zo een kwalitatief goed product wat tegen de juiste arbeidsproductiviteit is geproduceerd, in plaats van het tegenovergestelde. Daarbij zorg je voor een soepel proces dat inhoudt dat de werkzaamheden intern op een plezierige manier worden gerealiseerd.
 
 
Rutger van den Brink
 
Product manager The Added Value Network
Onderdeel van The Hospitalitist

Comment
  • gerard

    Geachte heer Van den Brink,
    In mijn ogen word er een iets te algemeen beeld neergezet. Hetgeen wat je benoemt is met name waar wanneer het om abstracte processen gaat zoals bij administratieve processen. Echter wanneer het om lopende band werkzaamheden gaat, is juist die hands-on mentaliteit belangrijk.
    Om processen beter te kunnen begeleiden moet je inzicht, voornamelijk uit de praktijk hebben hoe een team samenwerkt. Anders werkt het ieder voor zich in de hand. Als een nieuweling niet ingewerkt word en de handelingen niet volgens een vast patroon werkt ontstaat er een achterstand bij deze persoon. Leuk voor de anderen want die kunnen het dan rustiger aan doen. Juist door mee te werken kan je inzicht verkrijgen in de processen die er spelen. Het is belangrijk dat je los kan laten en je wel overal je gezicht laat zien en je handjes laat wapperen. Juist dat word veel meer gewaardeerd dan wanneer je verschuilt in een ivoren toren en vandaar uit alle processen monitort.