Top

Hoe wij personeelsverloop in de horeca oplossen

The HospitalitistHospitality Hoe wij personeelsverloop in de horeca oplossen

Hoe wij personeelsverloop in de horeca oplossen

Gisteren was dit bericht overal in het nieuws. De volgende cijfers vallen op;

  • Jaarlijks verloop van personeel ligt in de horeca op 40%
  • Dit is zo’n 6% van de totale omzet in de horeca
  • De kosten komen gemiddeld op 42.000,- per bedrijf
  • Het vervangen van een kok kost bijna 30.000,-, het vervangen van een bedieningsmedewerker ruim 15.000,-

 

Onze eerste reactie: wat een bedragen! En vragen ons direct af, hoe kan dat dan? ABN AMRO geeft aan: “De werving en het inwerken van nieuwe medewerkers brengt niet alleen hoge kosten met zich mee, maar pakt ook negatief uit voor de arbeidsproductiviteit van bestaande medewerkers. Ook verergert het verloop het personeelstekort, waardoor de branche niet goed kan inspelen op de groeiende vraag.” Al met al een grote belasting voor de bedrijven in een branche die toch al te maken heeft met een enorme personeelskrapte.

 

Direct inzetbaar personeel

Als ik zoiets lees, word ik er altijd extra trots op dat The Hospitalitist al 11 jaar bijdraagt aan oplossingen voor het probleem van het werven en inwerken van personeel. The Hospitalitist doet dit onder andere door het direct leveren van kwalitatieve medewerkers, waarbij het oprecht persoonlijk contact maken met de gast als basis wordt gezien voor een ultiem gastvrijheidsgevoel. Alle medewerkers, bij The Hospitalitist ‘talenten’ genoemd, krijgen diverse trainingen zodat ze goed voorbereid op de werkvloer staan. Dat is toch de enige manier om echt ontzorgd te worden als horecamanager; direct inzetbare krachten die niet meer helemaal ingewerkt hoeven te worden. Onderzoek van Van Vuuren en collega’s (2011) laat tegelijkertijd zien dat levenslang leren de duurzame inzetbaarheid bevordert. Dat is dus helemaal een win-win situatie!

 

Top Teams

The Hospitalitist werkt met een systeem waarmee wij bij vaste partners een team talenten neerzetten die elkaar gemakkelijk inwerken op de locatie. Zij zijn zelf bij de start ook geholpen door hun collega’s en doen dit met veel plezier terug. Hier zijn zelfs speciale rollen voor ingericht. Zo kunnen de starters, onze zogenaamde Supporters, online trainingen en groepstrainingen volgen met andere Supporters om zo alle basis horeca-kennis te verkrijgen. Vervolgens groeit een Supporter door naar Influencer wanneer hij/zij klaar is om nieuwe talenten te gaan begeleiden. Influencers zorgen voor het coachen van de Supporters en zij zorgen er echt voor dat het team wordt ingezet op hun kwaliteiten. De Ambassadors gaan zelfs nog een stapje verder, zij nemen een verantwoordelijke blik aan op de werkvloer en schakelen met de partners waar zij voor werken. Zij zijn al langere tijd ervaren en voorzien nog beter wat er nodig is. In het artikel wordt beschreven dat ABN AMRO o.a. adviseert om doorgroeimogelijkheden aan te bieden, wat soms behoorlijk lastig is in de horeca. Doordat The Hospitalitist inzet op deze verschillende rollen en verantwoordelijkheden, is er evengoed een doorgroeimodel ontstaan.

 

Doorgroeimogelijkheden

Die doorgroeimogelijkheden worden ook genoemd in een onderzoek van Misset Horeca waar begin vorige maand een artikel over gepubliceerd is. De ondervraagde ondernemers gaven bij Misset Horeca aan dat doorslaggevend voor het behouden van medewerkers de sfeer binnen een bedrijf is, gevolgd door groeimogelijkheden. Dan komt pas het salaris en op de vierde plek de arbeidsvoorwaarden.

 

Make talent work!

Hoe zorg je dan voor een goede sfeer en werkcultuur? Daarvoor ligt de oplossing in het aan ons gelieerde Prio.me; een tool die zorgt voor het opbouwen van vertrouwen, bewustzijn opwekken en het ontketenen van de potentie van medewerkers. Het is een maatwerkervaring op persoonlijke en organisatie ontwikkeling. Alle talenten die via The Hospitalitist werken gebruiken deze tool om hun talent te ontwikkelen en dit pakket kan dus ook afgenomen worden door vaste teamleden binnen de organisaties. Op die manier wordt vanuit 1 krachtige visie verder gewerkt aan een heel fijne werkcultuur waarin talent zich steeds verder ontwikkeld. Niet voor niks is onze slogan: “Make talent work!”

No Comments

Leave a Comment