Top

Technologische ontwikkelingen VS Gastvrije dienstverlening

The HospitalitistHospitality Technologische ontwikkelingen VS Gastvrije dienstverlening

Technologische ontwikkelingen VS Gastvrije dienstverlening

Vorige week zondag zat ik in het stadion bij mijn favoriete voetbalclub en op het moment dat het fluitsignaal voor de rust klonk, zag ik het merendeel van de mensen om me heen direct naar zijn of haar smartphone grijpen. Welke informatie men op dat moment noodzakelijk acht om tot zich te nemen weet ik niet, maar er werd niet meer gecommuniceerd met de buurman. Mijn vader was eerder in het bezit van een Iphone 5 en ik hoorde hem zelfs praten over het nieuwe werken! Plaats- en tijdonafhankelijk werken waar en wanneer je maar wilt met mobiele technologie zoals laptop, tablet, smartphone, GPS, Web 2.0 en cloud computing. Technologische ontwikkelingen spelen bij iedereen een steeds grotere rol. Deze kunstmatige intelligentie en de groeiende aanwezigheid van robots zorgen ervoor dat functies vervangen kunnen worden. Hoe kunnen wij de technologische ontwikkelingen toepassen op een gastvrije dienstverlening?

Nemen robots ons werk over?

De meeste van ons kennen de robots uit films zoals Robocop, Terminator of The Iron Man. Los van het feit dat Iron Man stiekem een held is voor sommige onder ons, is dit fictie. Maar de realiteit is dichterbij dan we denken, deze technologische ontwikkelingen staan niet stil. Zo worden enkele bejaarden in het zuiden van ons land al geholpen door een zorgrobot met het revalideren en over een aantal jaar hebben we zelfrijdende auto’s op de Nederlandse wegen. Voor pakketbezorgingen is de zelfrijdende auto dan misschien al niet meer nodig want Amazon heeft namelijk aangekondigd om over vijf jaar pakketten per drone te laten bezorgen. Bepaalde beroepsgroepen zullen verdwijnen, zoals chauffeurs, pizzakoeriers en boekhouders.

Gastvrijheid zonder emotie

Sommige mensen worden beschuldigt van robotachtig gedrag, wat meestal emotieloos inhoudt, wat robots ook zijn. Maar over het algemeen kunnen we vaststellen dat de inzet van machines (en dus ook robots) een hoger rendement en een lager risico opleveren. Ze bieden continuïteit, lange arbeidstijden en geen weerstanden. Ze vragen nooit om loonsverhogingen, worden niet afgeleid tijdens werk door social media en hebben geen lastige privéproblemen. Voor een aanzienlijk deel van de bestaande banen zijn zij daardoor in staat om werknemers te vervangen. Maar de menselijke factor en emotie in de gastvrijheidsbranche is essentieel. Met oprechte gastvrijheid ontvangen en begroet worden in je favoriete bar en vervolgens serveert de gastvrouw een ambachtelijk gebrouwen biertje die je zo lekker vind. Persoonlijke service, en nog snel ook, maar dit komt omdat ze het pilsje heeft besteld via een handheld…

Flipping the Classroom

In het onderwijs bieden de nieuwe technologische ontwikkelingen ook nieuwe kansen. Dit is vaak nog erg traditioneel ingericht. Niet meer met een schoolbord en wit krijt maar de leraar staat nog wel voor de klas een geeft les. In deze situatie is er sprake van klassikale kennisoverdracht met eenzijdige communicatie en totaal geen maatwerk specifiek per persoon. Flipping the Classroom is een organisatievorm met documenten, video’s en andere online instructies. Leerlingen kunnen de kennis hierdoor tot zich nemen op welk moment en vanaf welke locatie ze dat willen. In deze vorm is er tijdens de klassikale lessen tijd voor individuele aandacht en verdieping.

Combineer de juiste krachten

Als we kijken naar de automatisering in de automotive industrie, vroeger kwamen er tientallen mensenhandelingen aan te pas om één auto te produceren, vandaag de dag gaat alles volledig geautomatiseerd en komt er geen menselijk hand aan te pas. Bij gastvrije dienstverlening zijn emotie en de persoonlijke factor altijd van essentieel belang. De mens is hier onlosmakelijk aan verbonden. Los van bepaalde eigenwijsheid zijn er geen redenen om de technologische ontwikkelingen niet te omarmen en te implementeren voor een betere gastvrije dienstverlening. Bepaal welke processen je in je organisatie kunt automatiseren om het makkelijker, sneller en efficiënter te maken. Vergeet hierbij niet dat het om de serviceverlening draait en zoek altijd naar persoonlijk contact om de optimale gastbeleving te overtreffen.

No Comments

Leave a Comment