Top

“De ontwikkeling van onze mensen staat voorop.”

The HospitalitistHumans of the Hospitalitist “De ontwikkeling van onze mensen staat voorop.”

“De ontwikkeling van onze mensen staat voorop.”

Interview met Maarten Vooijs, oprichter van The Hospitalitist

Maarten Vooijs vertelt over zijn beweegredenen om The Hospitalitist te starten en hoe hij zijn gave om mensen te motiveren inzet in zijn werk.

 

 

 

Het begin
In 2005 is Maarten Vooijs als freelancer gestart onder de naam The Hospitalitist, in 2008 heeft hij samen met zijn compagnon een doorstart gemaakt. Vooijs studeerde destijds aan de Hotelschool en werkte als eventmanager bij zakelijke en particuliere evenementen. Hij gaf leiding aan personeel dat via het uitzendbureau kwam. “Ik was er goed in om mensen operationeel leiding te geven en ze te motiveren, dat was mijn gave,” vertelt Maarten Vooijs. Tegelijkertijd merkte hij dat de studenten die via het uitzendbureau werkten de motivatie misten om dit werk te doen. Uit persoonlijke interesse is hij de uitzendbureau’s in de hospitality branche onder de loep gaan nemen. “Wat bleek? Ze hadden het heel druk, maar kwantiteit ging boven kwaliteit. Ze hadden geen aandacht voor het individu,” merkte Vooijs op. Bovendien zag hij op de werkvloer dat de dienstverlening in deze branche ronduit slecht was.

Dat kan anders!
Vanuit zijn motivatie om mensen te motiveren, het ontbreken van motivatie bij uitzendkrachten en het gebrek van kwaliteit in de dienstverlening Maarten Vooijs en zijn compagnon the Hospitalitist gestart. Het moest ook anders kunnen. The Hospitalitist biedt een platform voor jonge mensen die zich willen ontwikkelen op basis van gastvrijheid. Maarten Vooijs legt uit dat bij the Hospitalitist de zaken zijn omgedraaid: “Wij kijken vanuit de medewerker, wat is zijn of haar motivatie en interesse? Hoe kun je je als individu ontwikkelen?” Het resultaat is dat bij The Hospitalitist hoog gemotiveerde medewerkers werken, ze zijn bezig met hun eigen ontwikkeling en gebruiken daar de opgedane werkervaring voor.

Gave
Met zijn gave om mensen te motiveren is Maarten Vooijs nog steeds dagelijks bezig. Hij geeft niet meer direct leiding op de werkvloer, maar zet zijn gave in om de hele organisatie naar een groter plan te tillen. “Hoe zorgen we er ervoor dat zoveel mogelijk mensen voordeel hebben van wij doen? Onze ambitie is om een groot merk neer te zetten, we willen nationaal en internationaal uitrollen. De ontwikkeling van onze mensen staat voorop.” Ook denkt The Hospitalitist breder dan de hospitality branche en breiden ze uit naar andere markten zoals de zorg, de overheid en de corporate markt. “Overal is gastvrijheid in dienstverlening belangrijk,” legt Maarten Vooijs uit.

De toekomst
Maarten Vooijs’ visie voor de toekomst is dat juist in deze tijd van digitalisering persoonlijk contact in waarde toeneemt. “De kennis van techniek en hoeveelheid content neemt dusdanig toe, dat daar de waarde niet meer inzit. Het aantal contact momenten neemt juist af en die ontmoetingen worden daardoor belangrijker.” Voor die fysieke contactmomenten zijn de juiste mensen nodig, die over empathie beschikken. En dat zijn de mensen die voor The Hospitalitist werken. Vooijs: “Onze missie is om ons platform zo uit te bereiden dat wij de nummer één worden in mensen.”

Comment
  • Beste Maarten,

    Een goede kijk op de mensfactor in de dienstverlening.
    Ik/wij onderschrijven van harte jullie missie,

    Hartelijke groet
    JRM Food & Facilities

    Rob Janssen
    managing partner

Leave a Comment