Menu

Kwetsbaar zijn op de werkvloer, hoe bereik je psychologische veiligheid?

Wijzigingsdatum 18 juli 2022

Psychologische veiligheid is de ruimte en vrijheid voor werknemers om zich kwetsbaar op te stellen en met eigen ideeën te komen. Het is iets waar in veel bedrijven naar wordt gestreefd. Hoe werkt dit precies, hoe stimuleer je psychologische veiligheid en hoe is The Hospitalitist ermee bezig? Hierover spreek ik Julia (23) en Emelie (24), beiden afgestudeerd in de psychologie en werkzaam bij The Hospitalitist. 

 

Psychologische veiligheid is oordeelloos aanmoedigen

In een psychologisch veilige omgeving kan iedereen binnen een bedrijf vrijuit diens ideeën, mening en gevoel naar voren brengen. “Werknemers moeten het gevoel krijgen alles te mogen zeggen en uiten”, vertelt Emelie. “Hier moet vervolgens oordeelloos mee om worden gegaan, zodat de persoon in kwestie zich gezien en gehoord voelt.”

“Hoe kun je psychologische veiligheid het best bevorderen?” Vraag ik de twee dames. “Deels door stimulatie, maar vooral ook door het geven van ruimte”, benoemt Emelie als eerste. “Wanneer je iemand aanmoedigt en doorvraagt zal diegene de volgende keer weer wat inbrengen. Managers en leidinggevenden moeten zich bewust zijn van hun rol; zij kunnen werknemers de ruimte bieden om met ideeën te komen en zich kwetsbaar op te stellen.” Julia knikt instemmend. “In het ideale geval zit psychologische veiligheid in de bedrijfscultuur verweven en is het een dagelijkse gang van zaken. Veel mensen denk het al te doen, maar het is een proces waarin het altijd beter kan.”

 

Het belang van psychologische veiligheid

“Kort gezegd komt het belang van psychologische veiligheid neer op efficiëntie, creativiteit en een ‘thuis gevoel’”, legt Julia uit. “In een psychologisch veilige omgeving haal je meer uit je werknemers en komen hun kwaliteiten optimaal tot hun recht. Het werkt een stuk efficiënter wanneer je direct ideeën uitspreekt. Samen bereik je hiermee een hoger niveau.”

“Daar sluit ik me bij aan”, voegt Emelie toe. “Teams worden daadwerkelijk effectiever naarmate psychologische veiligheid toeneemt. Fouten komen boven water die in de toekomst voorkomen kunnen worden. Bovendien ontstaan in een volledig open en eerlijk gesprek de meest creatieve ideeën.”

 

‘It’s ok not to be ok’

Psychologische veiligheid gaat verder dan puur het uitspreken van ideeën en meningen, het is elke vorm van kwetsbaarheid. “De vraag ‘hoe is het?’ wordt door collega’s onderling heel vaak gesteld, maar hoe vaak geven we hier echt eerlijk antwoord op?” Licht Julia toe. “Belangrijk om niet te vergeten is dat het in een psychologisch veilige omgeving ook oké is als je even niet lekker in je vel zit. Binnen The Hospitalitist zijn we er met name door de lockdown bewust van geworden dat het belangrijk is regelmatig bij iedereen te vragen hoe het gaat. De uitspraak ‘it’s ok not to be ok’ laten we dan ook regelmatig vallen, zodat collega’s van zich kunnen laten horen wanneer het wat minder goed gaat.”

 

Psychologische veiligheid binnen The Hospitalitist

“We weten dat psychologische veiligheid per team binnen The Hospitalitist verschillend wordt ervaren”, vertelt Julia. “We zijn er zeker mee bezig en proberen er veel aandacht aan te besteden, bijvoorbeeld door elkaar tijdens meetings een hart onder de riem te steken.”

“Ook besteden we in ons e-learning platform aandacht aan psychologische veiligheid, om het bewustzijn op te wekken”, legt Emelie uit. “We wijden een hele competentie aan psychologische veiligheid om deelnemers kennis te laten maken met wat het precies inhoudt en wat je ermee kunt. Zo hopen we ons op verschillende manieren te blijven verbeteren.”

 

5 concrete tips die jou op weg helpen

Wil jij psychologische veiligheid graag in je team bevorderen? Julia en Emelie geven je een aantal handige tips die jou hierbij kunnen helpen. 

 

1. Geef de persoon in kwestie de ruimte. Nog concreter: laat diegene uitspreken en zijn of haar verhaal doen. De persoon moet niet het gevoel hebben dat er haast is.

2. Vraag je collega of werknemer hoe het gaat. Niet uit gewoonte, maar uit oprechte interesse. Hoe persoonlijker, hoe beter.

3. Moedig de persoon in kwestie aan. Dit kan bijvoorbeeld door te knikken of door te vragen.

4. Laat enig oordeel achterwege. Of je het er nu mee eens bent of niet; het is belangrijk dat de persoon weet dat zijn of haar mening gehoord wordt en ertoe doet, voordat je met elkaar in gesprek gaat over eventuele vervolgstappen. 

5. Bedank de persoon in kwestie voor het uitspreken. Al ga je niks met het idee doen, laat merken dat je zijn of haar openheid en initiatief waardeert.

 

Behoefte aan meer tips met betrekking tot psychologische veiligheid? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag!