Top

Behoud focus in deze continu veranderende tijden!

The HospitalitistOrganisatie groei Behoud focus in deze continu veranderende tijden!

Behoud focus in deze continu veranderende tijden!

Leestijd: 2 minuten

Door: Rutger van den Brink

 

In mijn vorige blog vertelde ik over mijn 3 stappen van verbazing tot groei. De stap van verbazing is iets was mij overkwam. De stap naar groei is bewust genomen, namelijk door het behouden van focus in deze continu veranderende tijden. Graag deel ik mijn ervaring om de focus te behouden in deze veranderende tijden.

 

Onze 5 stappen naar draagkracht binnen ons team

Veel horeca bedrijven zijn sinds het begin van deze maand weer geopend met een beperkt aantal gasten. Er zijn ook bedrijven die hun businessmodel hebben aangepast op de nieuwe behoeftes van de gast zoals afhaalmaaltijden. Vanuit de markt horen we veel geluiden dat de huidige situatie voor uitdagingen zorgen. Zoals: Hoe kan ik mijn gasten blijven ontvangen, zonder in te boeten qua beleving en gastvrijheid? Hoe zorg ik dat ik voldoende omzet haal? Maar ook: op welke manier kunnen we het team hierin betrekken? Dat gold ook bij ons: Hoe bieden wij, vooral nú, meerwaarde voor onze partners? In 5 stappen onze ontdekkingsreis!

 

  1. Bepaal de focus

Wij zijn samen met het team op ontdekkingsreis gegaan. Met de focus op: hoe bieden we meerwaarde? Wat zijn de mogelijkheden, welke kansen liggen er binnen dit speelveld, waarin kunnen we ons onderscheiden? Voor ons was dit vol inzetten op het verbinden en blijven ontwikkelen met als doel het behouden van onze medewerkers en opdrachtgevers.

 

  1. Behoefte, behoefte, behoefte

Vervolgens hebben we de markt geanalyseerd; Welke behoeftes zijn ontstaan en kunnen wij invullen? En hoe kunnen we het momentum benutten? Wellicht een open deur, maar zorg dat je het verschil kan maken, iets toe kan voegen of zelfs gezamenlijk iets te creëren!

 

  1. Bepaal doelstellingen

Concrete doelstellingen bepalen gaf ons vervolgens de richting. Het maakte het concreet. Want een vage doelstelling zonder tijdslimiet is niet meer dan een droom of wens. En zal er tenslotte niets gebeuren. Voor ons was het eerste offline event met échte gasten een waanzinnig mooi doel!

 

  1. Verantwoordelijkheden delen

Het verdelen van de verantwoordelijkheden zorgde voor het draagvlak binnen het gehele team wat essentieel was. Iedereen binnen het team werd ‘owner’ van hun onderdeel. Door vervolgens de doelstellingen te blijven meten en tussentijds te evalueren, werd het mogelijk om tijdig te reageren, en waar nodig, direct te anticiperen.

 

  1. Stel bij en optimaliseer

Door dagelijks/wekelijks elkaar te betrekken in de ontwikkelingen, bleef iedereen zeer betrokken. Zo konden we tijdig bijstellen en optimaliseren. En de doelstellingen zorgden ervoor dat het team gestimuleerd, geactiveerd en geënthousiasmeerd werd. Met de gewenste resultaten als gevolg!

 

#rondjevandezaak is hier een zeer mooi voorbeeld van. Verbinden en kennis delen met toonaangevende specialisten uit de hospitality branche. Het moment waarop dit initiatief is ontstaan was allesbepalend. En belangrijker nog was de vorm waarin wij veel mensen konden verbinden om samen te leren en sterker te worden. Het concept werd door het hele team gedragen en uitgevoerd!

 

Het is nu dé tijd om in te spelen op de behoeftes in de markt en dit soort momenten te benutten, een verschil te maken, iets toe te voegen of zelfs gezamenlijk iets te creëren. Als organisatie geloven wij dat het kwalitatief flexibiliseren van je organisatie nu nog belangrijker is dan ooit te voren. Graag kijk ik mee in je organisatie om een advies te kunnen geven welke voordelen dit op kan leveren.

No Comments

Leave a Comment