Top

Keuzes maken in corona-tijden

The HospitalitistOrganisatie groei Keuzes maken in corona-tijden

Keuzes maken in corona-tijden

Leestijd: 3 minuten

Door: Helma Loomans

 

Nu de corona-regels weer wat vrijer worden, krijgen we meer en meer te maken met keuzes. Iedereen maakt hierin eigen persoonlijke- en zakelijke afwegingen. Hoe maak je deze keuze tussen een risico op gezondheidsklachten of een risico op financiële problemen? Of tussen wat je hart graag wilt en wat je hoofd je adviseert? En hoe ga je als horecaondernemer om met die verschillende wensen en behoeftes binnen jouw team en gasten?

 

Ondernemers

Onze prachtige partners mogen hun horecadeuren weer voorzichtig aan gaan openen vanaf 1 juni a.s. Waar Jaarbeurs uiteraard weer voor hele andere keuzes komt te staan dan de A’DAM Toren, hebben al onze partners ook gezamenlijke vraagstukken. Hoe ga je om met gastvrijheid op afstand, welke veiligheidsmaatregelen nemen we en hoe gaan we rondkomen als we maar 30 of 100 mensen mogen toelaten inclusief personeel? Maar ook welke kansen biedt dit en hoe kunnen we creatief naar heel nieuwe oplossingen toe werken? Een aantal weken geleden hebben we daarom, uiteraard met gepaste afstand, een groep partners bij elkaar gebracht om dit soort vraagstukken met elkaar uit te wisselen. Welke keuzes maakt welke partij en waarom? Het mooiste is nog dat deze tijd onze partners ook gevoelsmatig dichter bij elkaar heeft gebracht dan hiervoor ooit denkbaar was. Want als je allemaal in hetzelfde schuitje zit, kies je dan om het wiel alleen uit te vinden of kies je ervoor om te delen en er met z’n allen zo sterk mogelijk uit te komen? Saamhorigheid heeft het in de keuzes gewonnen van concurrentiegevoelens en hoe mooi is dat!

 

Medewerkers

Ook rondom medewerkers spelen allerlei keuzes. Hoe bied je een veilige werkomgeving in de gastvrijheidsbranche, welke medewerkers zet je als eerste in en wat vinden zij belangrijk in deze tijden? De NOW-regeling biedt vanaf begin juni de mogelijkheid om medewerkers te ontslaan, wat tot juni niet mogelijk was om in aanmerking te komen voor deze regeling. Dat biedt de kans om een financieel stabiele organisatie vast te houden, samen met de pareltjes in jouw organisatie. Sommige organisaties zullen ervoor kiezen een klein, krachtig team te behouden en dat aan te vullen met een grotere flexibele schil, zodat je mee kunt bewegen in de veranderende vraag en restricties vanuit de overheid. Tegelijkertijd is het nooit fijn om (massa-)ontslagen te laten plaatsvinden. Hierin zal de keuze van aanpak samenhangen met allerlei factoren en communicatie een grote rol spelen in het begrip wat hierin zal zijn vanuit de medewerkers en de bereidheid van de flexibele schil om weer snel bij te kunnen springen zodra er weer meer mogelijk wordt.

 

The Hospitalitist

Bij The Hospitalitist vinden we loyaliteit één van de belangrijkste pijlers om een stabiele, gemotiveerde groep talenten en partners aan elkaar te blijven verbinden. Loyaliteit wordt bepaald door authenticiteit en empathisch vermogen. Niet voor niks zul je die elementen ook altijd terugvinden in ons beleid. We stemmen ons altijd af op de behoeftes die er zijn. In deze heftige tijden zijn wij mee gaan bewegen met onze partners en bieden wij elementen aan waar zij nu behoefte aan hebben. Wij hebben #rondjevandezaak opgericht waarin wekelijks meerdere webinars en talkshows online worden georganiseerd, die boordevol kennis en inspiratie zitten. Zo hebben meesterkok Ron Blaauw, zanger Sjors van der Panne en grote ondernemers zoals Sander Groet (founder A’DAM Toren) en Roberto Payer (Hilton Amsterdam en Waldorf Astoria) deelgenomen aan de talkshows van #rondjevandezaak. Het door ons georganiseerde partner event is ook een voorbeeld van het meedenken en samenbrengen van mensen, om allemaal vanuit hun eigen kracht (authenticiteit) en met begrip en inlevingsvermogen (empathisch vermogen) echt van meerwaarde te kunnen zijn. Partnerschap is een mooie term, maar juist op dit soort momenten kun je echt bewijzen als organisatie wat dit voor jou betekent en dat hebben wij gedaan.

 

Empathisch vermogen & authenticiteit

Iedere organisatie die vanuit authenticiteit en empathisch vermogen werkt, is onderscheidend en zal loyaliteit ervaren, zowel van gasten als van medewerkers. Maak keuzes die bij jou als organisatie passen en laat de medewerkers een rol spelen in deze periode die hen past. Verbinding en saamhorigheid zijn sterker dan concurrentiedruk en commercie. We leven mee met de situatie van al onze partners en onze talenten en we helpen heel graag mee! Zowel door met een loyaal groot team van toptalenten klaar te staan voor onze partners, als door kennis en inspiratie te bieden en verbindingen te maken in #rondjevandezaak onder andere. Wij zijn er voor jullie! We make talent work!

 

Wil je onze talkshows van #rondjevandezaak terugzien? Klik dan hier.

No Comments

Leave a Comment