Top

And breathe.

And breathe.

Leestijd: ongeveer 2 minuten

Door: Chelsey Zebeda

 

Wanneer heb je tijd voor jezelf? En dan moet je niet denken aan in de tuin zitten met een drankje, nee, écht tijd voor jezelf. Je bewust zijn van wat je doet met je tijd. Dat een week in jouw leven best vol zit is niks nieuws. Tentamens, je baan, bergen aan huiswerk, familiezaken, vriendschappen die onderhouden moeten worden. Hoe houd je wat uren vrij voor jezelf? Ons talent, Chelsey (18), geeft wat tips.

 

Haal het beste uit de lockdown!

“Het hele land ligt al een tijdje zo goed als plat. Je kunt nog niet zomaar naar de bios, festivals worden afgelast en er moet nog altijd 1,5 meter afstand gehouden worden. Voor sommigen staat hun wereld helemaal stil. Je hebt nu veel meer tijd over om andere dingen te doen. Je kan deze tijd gebruiken om een nieuwe hobby te vinden, boeken te lezen die je altijd al wilde lezen, je huis helemaal schoonmaken. Maar het is ook een goed periode om tijd en ruimte voor jezelf te maken. Ik heb gemerkt dat even met mezelf bezig zijn, tot mezelf komen, mij best wel heeft geholpen om niet gek te worden van onze nieuwe ‘levensstijl’. Er zijn twee dingen die ik vaak doe zodat ik mezelf niet gek maak:”

 

Wandelen

“Voor de lockdown had ik bijna geen tijd om af en toe een wandeling te maken. Ik dacht ook dat ik het niet per se nodig zou hebben. Maar nu mijn school en werk voorlopig nog gesloten zijn, heb ik dit opgepakt. En ik moet zeggen, het geeft me rust. Ik hoef even niet te denken aan alle taken die ik mezelf heb gegeven om niet verveeld te raken, maar ik ben gewoon met mezelf bezig, ook al is dit maar voor een half uur. Ik bedenk tijdens een wandeling meestal in mezelf wat ik de dag ervoor allemaal heb gedaan. Wat heb ik uit mijn dag gehaald? Wat waren mijn hoogte- en dieptepunten?

Wat ook helpt tijdens het wandelen is letten op de omgeving. Waar kijk ik eigenlijk naar? Wat voor bloemen zitten daar in het gras? Ga eens naar een plek of buurt waar je niet vaak komt en verken het een beetje. Op de site www.routeyou.com staan een hoop wandel- en fietsroutes. Mocht je nou een wat actievere dag willen hebben, biedt deze site ook mountainbike- , racefiets- en motorroutes.”

 

 

Plan vooruit!

“Hoe vervelend het ook is, een planning maken is altijd handig. en als je er dan toch mee bezig bent, prop er een half uur tot een uur me-time tussen. Want hoe handig is het om dat alvast ingepland te hebben? Dan hoef je niet per dag te kijken of je er nog wat tussen kan proppen. Ik ben sinds kort ook gaan inplannen wanneer ik even naar buiten ga of muziek ga maken en moet zeggen dat het me goed heeft gedaan. Voorheen was ik nooit zo erg met mezelf bezig, altijd met school of werk of vrienden. Tijd inplannen om tot rust te komen is hartstikke handig, en goed voor je mentale gezondheid. Er bestaat hier zelfs een training voor, genaamd MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction). In het boek ‘Long-term Mental Health Effects of Mindfulness Training: a 4-Year Follow-up Study’, wordt er onderzoek gedaan naar het effect van deze training op de langere termijn. Super interessant als je hier meer over wil weten!”

 

Als je er dus voor kiest om jezelf even rust te geven, hoe ben je van plan dit te doen?

Ga daar mee aan de slag, bedenk manieren om focus in je leven te brengen. Alles op je eigen manier. Plan vooruit en haal het meeste uit je dagen thuis!”

 

No Comments

Leave a Comment