Top

Tijdelijke teams bouwen, hoe dan?

The HospitalitistTeams bouwen Tijdelijke teams bouwen, hoe dan?

Tijdelijke teams bouwen, hoe dan?

Leestijd: 3 minuten

Door: Nina Molendijk

 

Door de huidige situatie schieten de tijdelijke Hospitality projecten uit de grond, de creatieve breinen draaien overuren en de mooiste initiatieven worden gelanceerd. Al deze initiatieven moeten ook worden uitgevoerd, maar hoe stel je het juiste team hiervoor samen en waar begin je? Voor een van onze partners stellen wij elk jaar opnieuw een vast team samen van minimaal 50 talenten. Zij zijn op 15 producties over drie maanden werkzaam in verschillende functies; van barhoofd tot activatie. Denk aan Down The Rabbit Hole, Lowlands, Concert at Sea, Decibel, Milkshake en nog veel meer… Wat kunnen we leren van het festival seizoen met betrekking tot het bouwen van projectmatige teams?

 

Waar te beginnen…

Het begint bij het schetsen van de verwachtingen van een profiel van de medewerkers. Denk hierbij aan skills set, pro activiteit en uitstraling; alles afhankelijk van het merk en visie van het project. Dan volgt een projectplanning met hoeveel medewerkers je per wanneer wilt aannemen. Voor ons festival team zorgen wij altijd voor een gezonde mix van nieuwe talenten (30) en talenten uit onze huidige teams (20) en zetten een duidelijke werving doelstelling per week. Op deze manier kunnen wij de kwaliteit en het DNA van The Hospitalitist blijven waarborgen. Het is belangrijk om een goed beeld te scheppen van de verwachte werkzaamheden bij de potentiele kandidaten, om later in het proces een mismatch te voorkomen.

 

Zodra de potentiele medewerkers binnenstromen start het screenen. Eerst op CV en motivatie, dan volgt een telefonische screening waarin we een aantal motivatie vragen stellen. Want wat voor unieks voeg jij als persoon toe aan een team met talenten? Wat wil je graag leren bij ons? Vervolgens besluiten we of een talent wel of niet wordt uitgenodigd voor een talentendag. Voor ons festival team houden wij twee talentdagen van 15 personen. Deze bestaat uit een kennismaking,  een energizer, een presentatie van onze partner (in dit geval dus Heineken) en welke werkzaamheden er zullen zijn, een case om uit te werken én een 1 op 1 gesprek. Wij willen jonge mensen bij onze organisatie betrekken door tijdens een talentendag niet alleen informatie te zenden, maar juist eerst het ijs te breken met een energizer en mensen in hun kracht te zetten en inspraak te laten hebben tijdens een case.  Afgelopen seizoen hebben wij de case gebruikt waarbij de talenten hun eigen, nieuwe bier concept moesten bedenken en pitchen. Een enorm succes!

 

Zodra de talenten zijn aangenomen worden er meerdere trainingsdagen georganiseerd die zowel op vaardigheden als op persoonlijke ontwikkeling zijn gericht. Denk niet alleen aan hoe speciaal bieren te tappen (vaardigheden), maar ook aan hoe samen te werken in een groot team en de motivatie hoog te houden. Er vindt altijd een Kick off plaats bij de partner met het gehele team.

 

Onze gouden tips…
  • Het is ontzettend belangrijk om duidelijke verwachtingen te scheppen en regels te maken richting de medewerkers (talenten genoemd bij The Hospitalitist). Een festival seizoen draaien is heel leuk, maar 12 uur hard werken hoort daar zeker ook bij. Het is geen speeltuin. Dit moet vanaf het begin duidelijk zijn.
  • Matchmaking binnen het team is cruciaal! Welke individuen werken het beste met elkaar samen en op welke plek komen zij volledig tot hun recht? Kijk naar persoonlijke eigenschappen en de werkzaamheden die daarbij passen.
  • Teambuilding staat hoog op het lijstje tijdens het gehele project, niet alleen ervoor of erna. Dit zorgt voor doorgaans gemotiveerde medewerkers en minder akkevietjes tijdens het project.
  • Het is belangrijk om continu feedback te delen. Niet alleen vanuit de teamleider richting de teamleden, maar ook vanuit teamleden richting de teamleider. Pro-actief feedback delen vanuit alle hoeken van een team is enorm belangrijk.

 

Hoe houd je ze betrokken na een project?
  • Bied nieuwe, toffe projecten aan, bij jezelf of concullega’s, zodat ze in de enthousiaste flow blijven.
  • The Hospitalitist gelooft in persoonlijk, oprecht contact. Zorg dat je blijft inchecken bij de medewerker na een project hoe het met hem/haar gaat om het lijntje warm te houden. De focus ligt hier op oprechte interesse; stel eens een andere vraag dan “hoe is het?’ om zo op persoonlijk niveau te schakelen met een medewerker en te horen hoe het nou écht gaat. Blijf op de hoogte door ze te volgen op social media en daar ook te comments achter te laten.
  • Sluit het project af met een gezamenlijke borrel, en verras ze met een nieuwsbrief met de hoogtepunten van het project waarbij ze nog even goed in het zonnetje worden gezet. Spreek je oprechte waardering uit voor hun harde inzet. Het is altijd de eerste en laatste indruk die de grootste impact maken.

 

Het kiezen van de mensen die écht bij jou als organisatie passen en de betrokkenheid bij ieder individu hoog houden is wat een project tot een succes maakt. Want je kunt nog alle vaardigheden bezitten, maar als iemand niet gelooft in wie je bent en wat je doet, dan gaat het alsnog niet werken. Kunnen wij jou helpen met het werven en bouwen van een team voor een (tijdelijk) project? Neem contact met ons op!

No Comments

Leave a Comment