Top

Hoe wij in crisis tijd nieuw elan vonden

The HospitalitistThe Hospitalitist Hoe wij in crisis tijd nieuw elan vonden

Hoe wij in crisis tijd nieuw elan vonden

 

Leestijd: 2,5 minuut

Door: Maarten Vooijs

 

3 maanden, 5 persconferenties, 100% omzetderving, 15 livestreams, 10.000+ kijkers,

57 sprekers, 45 webinars, 1000+ deelnemers verder, kijk ik terug. Wat een rollercoaster en wat hebben we veel geleerd.

 

 

Die ene donderdag in maart

Donderdagmiddag 19 maart 16.00 uur. De eerste persconferentie van, een toen nog onbekend lange reeks, de Rijksoverheid. Direct na de uitzending stond onze telefoon roodgloeiend en een kleine 2 uur later was onze bedrijfsagenda helemaal leeg. Verslagen hebben we elkaar een tijdje aan zitten kijken. Alles werd direct gecancelled. Onze omzetderving van toen tot en met 1 juni is 100% geweest. 1 dag na de verslagenheid kwamen we bijna als automatisch in de oplossingsmodus met elkaar.

 

#HOEDAN?

De volgende ochtend hebben we een teammeeting gefaciliteerd en onszelf afgevraagd: “Wat willen we dat deze crisis voor ons als organisatie betekent?”. We wilden ons actief focussen op wat we wilden. Hiermee verleg je ook de focus naar zaken waar je invloed op hebt. Met elkaar benadrukten we dat onze belangrijkste asset onze 300+ medewerkers zijn. In de eerste plaats wilden we er als organisatie voor hen zijn. Een brainstorm barstte los waarin allerlei input werd gegeven op wat we voor de medewerkers zouden kunnen betekenen tijdens deze gekke crisis. Wij hebben persoonlijke ontwikkeling hoog in het Vaandel en het duurde ook niet lang voordat we er unaniem over eens waren dat het met elkaar leren en ontwikkelen onze belangrijkste focus moest zijn. Het idee ontstond om webinars rondom verschillende thema’s zoals timemanagement, leiderschap, feedback, CV building te faciliteren voor onze mensen.

 

Note: #HOEDAN is een ludieke term die wij in de organisatie gebruiken voor uitdagingen en oplossingen.

 

#RONDJEVANDEZAAK

Wat we wilden doen had veel weg van een rondje geven en zo ontstond als vanzelf de werknaam Rondje van Zaak. Natuurlijk kan een goed initiatief niet zonder # en zo werd de #RONDJEVANDEZAAK geboren. Een van de medewerkers zei dat als wij een rondje geven, andere organisaties en mensen misschien wel wilden aansluiten om ook een rondje te geven.

 

Zo zijn we op het idee gekomen om de webinars te laten faciliteren door specialisten uit ons netwerk rond verschillende thema’s en onderwerpen. Heel veel mensen en organisaties bleken bereidt om een rondje te geven en waren maar al te blij om kennis te delen in deze crisistijd.

 

Livestreams

Toen we eenmaal live waren met de webinars bleven meer en meer mensen zich aanmelden om een rondje te geven. Ook een aantal partners waar wij mee werken, evenementenlocaties, meldden zich. Deze organisaties waren ook outside the box gaan denken en wilden hun locatie omkatten tot livestream studio. Zij boden aan om voor #RONDJEVANDEZAAK een livestream te hosten op hun locaties. Zo werden 2 nieuwe takken geboren; PANEL onder leiding van Robert Daverschot opgenomen in Felix Meritis van Amerpodia en TALKSHOW onder leiding van Maarten Wessels opgenomen in Capital C. In dezelfde opzet als de webinars vroegen wij prominente personen uit de branche om hun visie en kennis te delen tijdens deze livestreams. Met enige verbazing meldden zich ook hiervoor meer en meer mensen. Allemaal blij om bij te kunnen dragen.

 

Delen is Vermenigvuldigen

Wat een plezier hebben wij gehad aan het faciliteren van Rondje van de Zaak met zoveel verschillende mensen en organisaties. Ruim 100 mensen en organisaties hebben hun steentje bijgedragen en een rondje gegeven. #RONDJEVANDEZAAK heeft veel media aandacht gehad en veel mensen werkzaam in hospitality van inspiratie en kennis voorzien.

 

De situatie van de afgelopen maanden heeft ons geholpen een beter beeld te krijgen wie we willen zijn als organisatie. Welke waarden we nastreven en welke plek we in deze wereld willen innemen. Dit heeft geleidt tot een nieuw elan. Elan: met nieuw enthousiasme doelen bereiken. We zijn erg dankbaar voor wat we hebben mogen bereiken samen met iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan dit initief en de manier waarop we deze aparte tijd hebben mogen besteden.

 

De mensen om ons heen en wijzelf zijn zo positief over Rondje van de Zaak dat we besloten hebben er mee door te gaan en regelmatig rondjes te blijven geven. We zullen zelf komend jaar iedere maand een livestream uitzending faciliteren en zullen regelmatig thematische webinars beschikbaar maken voor ons netwerk.

De opnames van de livestreams zijn beschikbaar via ons Youtube kanaal The Hospitalitist.

 

Maarten Vooijs

CEO The Hospitalitist

#RONDJEVANDEZAAK

 

Benieuwd wat de frisse en ondernemende kijk van The Hospitalitist in deze lastige tijden voor jou kan betekenen? Neem contact met mij op.

No Comments

Leave a Comment