Top

We are The Hospitalitist

We are The Hospitalitist

 

Final words 2017

Aangezien het einde van het jaar in zicht is, besloten wij dit interview net even anders aan te pakken. Oprichter en CEO van The Hospitalitist, Maarten Vooijs, interviewt Nitchka Wefers Bettink, Content Lead, en andersom. Nitchka, ooit begonnen als talent, werkt nu een jaar op kantoor. Zij weet als geen ander hoe het is om als talent door te groeien binnen dit bedrijf, een structuur die bedacht en opgezet is door Maarten.

Maarten sjeest een vergadering uit, pakt snel zijn tas, biedt zijn excuses aan Nitchka aan die al met groene rugzak klaarstaat en net een poppetje op het krijtbord tekent, doet zijn jas aan en loopt de trap af: “Waar gaan we eigenlijk naartoe?”
Maarten loopt altijd tien stappen voor op de rest, ook als hij iets te laat is en terwijl de rest het over stappen heeft maakt Nitchka er een salsa dans van. Hoewel Maarten doelen kan opstellen en een richting kan bepalen voor de komende vijf jaar, heeft Nitchka moeite met het uitkiezen van een hoofdgerecht. En waar Maarten met grootse plannen komt, kan Nitchka deze vertalen naar een concreet verhaal dat al onze stakeholders aanspreekt. Tijd om deze twee creatieve geesten met een taperecorder onder hun neus in ge
sprek te laten gaan.

 

 

N: The Hospitalitist bestaat nu tien jaar, waar is het allemaal ooit mee begonnen?

Vanaf mijn 20e werkte ik als freelancer op partijen en ik merkte dat ik fijngevoelig ben voor wat een situatie nodig heeft. Ik ben me bewust van de ruimte, de mensen, de sfeer en weet dat positief te beïnvloeden. Daar was vraag naar, zo kwamen er mensen bij mij in dienst die ik daarin trainde. Ik realiseerde me dat dit aansloeg en dat ik een groter bereik zou kunnen hebben als mijn bedrijf groeide.

N: Waarom was een groter bereik belangrijk?

Ik geloof dat als iets de wereld een stukje beter maakt en het ook nog eens werkt, dat je dat moet delen met anderen, opdat zoveel mogelijk mensen er baat bij hebben. Daarnaast had iedereen lol en plezier in wat wij deden en ontwikkelden wij zelf ook.

 

N: Het bedrijf heeft inmiddels een nieuwe structuur, namelijk het Squad model. Vertel eens iets meer over waarom we dit model hebben gekozen en hoe dat is toegepast op The Hospitalitist.

Hoewel we snel groeiden, is ons teveel overkomen, omdat we een jong bedrijf waren. Ik had behoefte de groei te regisseren en te organiseren. Ik leer het beste door trial & error en doordat ik autodidactisch ben ingesteld, leerde ik dat er methoden waren om ons bedrijf in te richten op een manier die beter bij onze organisatie past. Het moest zoveel mogelijk non-hiërarchisch en kleinschalig zijn, want het is belangrijk dat wij elkaar weten te vinden ook al groeit het bedrijf. De vraag was dus eigenlijk; hoe worden we groot door klein te blijven? En op wat voor een manier dragen we verantwoordelijkheden samen? Toen ben ik naar best practices gaan kijken van bedrijven die dezelfde beweegredenen als wij hadden om te herstructureren. Zo kwam ik uit bij Spotify en het squad-model. 
Wij hebben dit model aangepast om het optimaal in ons bedrijf te laten werken. The Hospitalitist is in verschillende Squads opgedeeld met elk een Squad Lead aan het hoofd. Wij hebben de Squad van Jacqueline en Luuk met partners in Amsterdam en Utrecht, Squad Lead Kai voor onze partner THIS IS HOLLAND, Melanie als Squad Lead in de A’DAM Toren en Rick is Squad Lead voor onze Partners in Den Haag.

 

Als wij hier over een jaar zitten om een succesvol 2018 te vieren, wat heb je dan bereikt?Gerelateerde afbeelding

Op dit moment hebben wij een aantal aannames gedaan op waarom onze tools werken omdat we dat intern  hebben getest. Het plan is om dit het komende jaar intensief te gaan testen, zodat we er straks klaar voor zijn om het met anderen te delen. Dit willen we graag doen met partners en talenten. Hoe zie jij dat?

N: Dan heb ik voor mezelf creatieve uitdagingen weten te creëren en doelen opgesteld die ik heb behaald. En heb ik tijdens dit proces mezelf doen verrassen in mijn kunde. Zo’n uitdaging zou geslaagd zijn als ik samen met anderen eenzelfde doel heb, waarvan we de reis aan het begin nog niet weten, maar wel continue met elkaar blijven communiceren. Ik geloof dat als je samenwerkt met anderen, je nooit kan weten wat het eindresultaat zal zijn en dat is er zo mooi aan. Wanneer je naar elkaars ideeën luistert en jouw perspectief met anderen deelt, zal je samen tot een volgende stap komen. Die stap zal nooit hetzelfde zijn als wat jij van tevoren bedacht had.

M: Iedereen heeft zijn eigen waarheid en dat blijft zo totdat we perspectieven met elkaar delen. Zo komen we tot betere inzichten en daarom is het belangrijk om mensen met verschillende achtergronden aan elkaar te verbinden en perspectieven te delen.

N: Want zo komen we tot goede ideeën?

Daar worden ideeën wel beter van. Ik denk dat wij dit delen van perspectieven nog meer binnen The Hospitalitist kunnen doen. Daarnaast spelen wij ook een rol in het faciliteren van deze gesprekken en het verbinden van mensen. Door onze Partners en talenten met elkaar in gesprek te laten gaan met elkaar en met ons ontwikkelen onze ideeën en ontstaan er creatieve en innovatie co-creaties.

N: In mijn ervaring zijn brainstormsessies vaak heel effectief. En je moet wel het gevoel hebben dat je serieus zou worden genomen als je met een idee komt. De start van een mooi project kan overal en van iedereen vandaan komen.

M: Vervolgens is het belangrijk om een idee goed uit te werken. Iemand zei ooit tegen mij: “alles is al bedacht”. Het gaat er om wie het het meest effectief en efficiënt uitvoert. De waarde van een idee zit hem in de executie ervan.

 

N: The Hospitalitist heeft een Quickscan ontwikkelt die de cultuur van een bedrijf  in kaart brengt, maakt die ook gebruik van verschillende perspectieven?

M: Zeker. Die test kijkt naar de verschillende rollen binnen een organisatie, de afdelingen, de achtergronden van mensen en de verantwoordelijkheden die er zijn. Daaruit komt het unieke profiel van een bedrijfscultuur.

N: Waarom is het eigenlijk belangrijk om dit in kaart te brengen?

M: Wij gebruiken deze kennis om vervolgens teams op te stellen die perfect bij dit profiel en dus het bedrijf passen. Of wij baseren hier onze training op, zodat we precies weten waar de medewerkers van een bedrijf nog in kunnen ontwikkelen. De cultuur van een bedrijf betekent voor iedere werknemer iets anders, dus als je ernaar zou vragen krijg je een verschil in antwoorden. Met deze quickscan krijg je de cultuur veel preciezer in kaart en dus een duidelijker profiel.

 

N: Jij bent ooit begonnen als jonkie met dit bedrijf en hebt nu een sterk team zowel op kantoor als bij partners. Stel je moet een advies aan andere leidinggevenden geven, wat zou dat dan zijn?

M: Blijf ontwikkelen! Dit is niet voor niets een kernwaarde van The Hospitalitist. Enerzijds moet je blijven ontwikkelen om zo vooruitgang te boeken in jouw kennis en kunde. Daarnaast bedoel ik letterlijk ont-wikkelen. Al jouw maskers moet je afpellen wil je leidinggeven, want je doet het vanuit jezelf. Vanuit jouw unieke zelf geef je een ander het meest mee en daar gaat leidinggeven uiteindelijk om. Welke karaktertrek is volgens jou belangrijk bij een leidinggevende?

N: Dat het gebaseerd is op gelijkheid en niet autoriteit. Wanneer ik voortgangsgesprekken heb met talenten probeer ik ze te begeleiden om hen zo verder te helpen. Tuurlijk heb ik een gesprek voorbereid en een idee van wat ik er uit zou willen halen, maar het is net zo belangrijk om te luisteren naar wat de ander zegt en wat hij of zij uit het gesprek wilt halen. Zo’n gesprek draait om hun ontwikkeling en hoe vaker ik het doe hoe meer ik leer en zelf ook ontwikkel.

 

M: Heb je een leider die jij bewonderd?

N: Een vriendin van mij die regisseuse is en schrijfster. Ik ken niemand die mensen zo kan lezen als zij. Zij kan een repetitie eindeloos voorbereid hebben en dan op het moment dat ze de acteurs op de vloer ziet, besluiten het totaal anders aan te pakken. Zij werkt vanuit degene die zij voor zich heeft en past haar methode daar op aan. Zij geniet van mensen in al hun facetten zonder te veroordelen. Heb jij een mentor of leidinggevende die je bewonderd?

M: Wij ontmoeten allemaal op bepaalde momenten mensen die invloed hebben op welk pad wij inslaan wanneer we ons op een kruispunt bevinden. Een goed voorbeeld is een leraar. Iedereen heeft wel die ene leraar die veel voor hen betekent heeft. Ik bewonder een aantal mensen die allen in verschillende hoedanigheid hetzelfde perspectief op het leven hebben.

N: Welk perspectief is dat?

M: Dat we leren door uit te proberen en zo verder ontwikkelen. Dat het goed is om nooit tevreden te zijn, want het leven kan je altijd verder brengen. En, misschien nog het belangrijkste, het zijn mensen die met een lach vallen en weer opstaan.

 

N: Wat betekent succes voor jou?

M: Doelen behalen die je voor jezelf stelt en plezier hebben in de reis daar naartoe. Een doel kan ook een state of mind zijn, hoeft niet materialistisch te zijn. Hoe concreter je doel, hoe meer plezier je in die reis hebt. Als je geen duidelijk doel hebt, is jouw vooruitgang ook minder duidelijk.

N: Ik heb zo’n moeite met concrete doelen opstellen. Succes is voor mij het proberen te behalen van doelen die veel te groot zijn en ik heb nog niet de kunde om  die doelen behapbaar te maken. Ik vind het moeilijk om succes te verwoorden op een manier dat ik het behaald heb.

M: Kun je iemand in je omgeving noemen die jij succesvol vindt?

N: Een vriendje van mij heeft afgelopen jaar een burn-out gekregen. Hij had een superbaan en heel leuk leven in Amsterdam, maar het leek alsof alles in extremen moest. Hij is naar zijn ouders in Groningen verhuist en is helemaal terug naar de basis gegaan. Vanuit daar heeft hij zichzelf rust gegund en is na gaan denken over wat er allemaal gebeurd was en waar hij wel gelukkig van wordt. Hij heeft inmiddels heel leuk werk, met mensen die hem waarderen en waar hij echt van geniet. De basis bestaat uit positiviteit en vertrouwen en dat heeft hij helemaal zelf opgebouwd.

M: Een tip die ik altijd gebruik als ik een doel opstel is dat ik het zo dicht mogelijk bij mezelf houdt. Waar word ik blij van? Wanneer heb ik voor het laatst plezier gehad? Het helpt ook om terug te denken aan je jeugd. Welke materialen en geuren kan je je herinneren? Als je hoogslaper vroeger bijvoorbeeld van ruw hout was, stel een doel op om je er in je huidige interieur mee te omringen. Dit soort kleine dingen die je dagelijks gebruikt kunnen je een stuk gelukkiger maken. Vanuit deze kleine doelen, kun je leren om grote doelen op te stellen.

N: Ik denk dat dat ook is wat ik zo bewonder in die vriend. Hij heeft vertrouwen dat het goed komt en houdt zich niet teveel bezig met waar het allemaal naartoe zou moeten gaan, maar focust op zichzelf en het moment. De kleine dingen.

 

De taperecorder loopt af, de spa rood is op en de kerstlampjes op straat zijn gaan branden. Het zou bijna te zoetsappig voor woorden zijn, was het niet voor de flauwe grap die Nitchka maakt en Maarten enorm kan waarderen. Giechelend lopen ze ieder naar huis. Dit mooie gesprek heeft een goede timing, want zo aan het einde van het jaar lijkt het simpele geluk het meest aanwezig. The Hospitalitist wenst jullie een mooi jaar, vol concrete doelen en behaalde successen. Wij gaan graag met je in gesprek over hoe wij kunnen bijdragen aan het realiseren van jouw betekenis van geluk. Voor nu, een gelukkig 2018.