Top

We Are The Hospitalitist – Maarten Vooijs

The HospitalitistWe are the Hospitalitist We Are The Hospitalitist – Maarten Vooijs

We Are The Hospitalitist – Maarten Vooijs

Photo by: Romy Vierenhalm

Voor dit interview hebben we onze CEO, Maarten Vooijs, weten te strikken. Dit interview heeft een uniek karakter, het bestaat namelijk uit twee delen. Één speciaal voor talent, met meer persoonlijke geschiedenis en tips en één voor onze partners, over successen, uitdagingen en doelen. Geïnteresseerd in de andere versie? Lees het hier!!

Met zijn onvermoeibare vrolijkheid en energie voor het leven is het meteen duidelijk als Maarten op kantoor aankomt. ‘’Goedemorgen! Gaat het goed? Ik bedoel, hoe gaat het met je?” vraagt hij. Met de eerste voorzichtige zomerdag besluiten we om ons naar buiten te verplaatsen voor het interview. We hebben geluk; het laatste tafeltje in de zon aan de gracht is nog vrij. We nemen plaats en ons gesprek gaat al automatisch in de goede richting. Wie is Maarten Vooijs, waar is hij ooit begonnen en waar houdt hij zich vandaag de dag mee bezig? Je leest het hier! 

 

Al vanaf jongs af aan was ik aan het werk in de horeca en een logische volgende stap voor mij was dan ook de hogere hotelschool. In mijn tweede jaar ben ik gaan stagelopen in Schotland, bij de meest exclusieve gentlemen’s club ter wereld, waar ik destijds de functie van butler bekleedde en al snel opklom tot leidinggevende. Bij deze club bestond ‘nee’ niet, alles was mogelijk. Dit concept, dat ‘nee’ niet hoeft te bestaan, kun je bereiken door mensen een bepaalde service te verlenen. Over dit concept ben ik na gaan denken en kwam op het idee om dit concept in Nederland te gaan proberen, maar dan in een andere vorm.

Mijn versie van het concept begon met freelance eventmanagement; ik verhuurde mezelf als eventmanager en na verloop van tijd heb ik een eigen team gecreëerd die ik meenam naar partijen. Op deze partijen leerde ik om me continu bewust te zijn van wat goed ging en wat niet. Op basis hiervanà wat is hier ben ik eigen methodieken gaan uitwerken, waar uiteindelijk het model van The Hospitalitist uit is gekomen. “Along the way” hebben we veel fouten gemaakt en heel erg veel geleerd, wat ons uiteindelijk heeft gemaakt tot het mooie bedrijf dat we nu zijn. Ook de manier van benaderen is veranderd. Waar we in de beginjaren veel te veel zijstappen hebben gemaakt, leggen we nu meer focus op verbeteren van wat er al is.

 

Je moet je continu afvragen; wat is nu de uitdaging, wat moet het resultaat zijn en ben ik de juiste persoon hiervoor?

Om jezelf te laten groeien moet je afscheid nemen van je gewoontes; je moet jezelf telkens opnieuw blijven uitvinden.

 

Heeft een van deze zijstappen ook tot iets positiefs geleid?

Absoluut, van ieder moment kun je iets leren en ik had het nooit zo pakkend kunnen vertellen als ik het niet had meegemaakt. Tussen de start in 2008 en 2014, zijn we heel erg gegroeid in de zogeheten uitzendfunctie. Tegelijkertijd groeide de vraag van bedrijven over het overbrengen naar onze interne methode

De eerste jaren hebben we dit afgehouden, maar sinds 2016 zijn we hier wel over na aan het denken, wat eigenlijk heeft geleidt tot het 5-jarenplan, een ontwikkeling waar we nog in zitten. De basis van dit plan is om ons in de breedte te ontwikkelen. Wij geloven dat alle ervaring die we opdoen bij verschillende organisaties, ons ontzettend goed kan helpen om producten en diensten te ontwikkelen en verlenen die andere organisaties weer verder helpen.

Wat ik zo gaaf vind, is dat de tijd en de ontwikkeling van de samenleving steeds beter voor ons als bedrijf gaat werken. Het bewustzijn van management en organisaties wordt namelijk steeds groter en dat is iets waar ons DNA en onze cultuur ontzettend goed op aansluit; het bouwen van langdurige, waardevolle relaties en het creëren van goed getrainde, competente teams.

Wat is op dit moment jouw grootste uitdaging?

We hebben een organisatiemodel bedacht en we moeten nog wel een aantal dingen testen voordat we dit model echt kunnen gaan laten werken voor de groei. Je ziet nu dat er veel bedrijven geïnteresseerd zijn om met ons te werken, maar je ziet ook dat nog lang niet alle samenwerkingen een 10 scoren.  Hier valt dus nog genoeg te winnen.

 

Hoe hou jij je daarmee bezig?

Ik geef leiding aan het team dat zich bezig houdt met de operatie, het merk en de business development en we proberen de juiste dingen meetbaar te maken zodat we kunnen zien wat wel en niet werkt. Vervolgens lees ik hierover en ga ik op zoek naar manieren om het de volgende keer weer makkelijker en beter te laten verlopen. Ik zet de grote lijn uit en vervolgens evalueren we de genomen stappen en proberen we die in ons voordeel weer aan te passen.

Je bent wat je doet en niet andersom.

 

Met deze hersen-krakende quote komt het interview tot een einde. We lopen samen, in de zon, terug naar kantoor. We hebben het nog over geluk halen uit de kleine dingen, vakantieplannen en de hoop dat het weer voorlopig zo mooi blijft. Voor we het weten zijn we weer terug en gaan we, met een hoop nieuwe energie en de nagalm van het gesprek in ons hoofd, aan het werk. Het is mij nog duidelijker geworden wat, of eerder, wíe The Hospitalitist is; Maarten, bedankt.