Top

Empathisch luisteren met je hart

The HospitalitistZelfbewustzijn Empathisch luisteren met je hart

Empathisch luisteren met je hart

Leestijd: 1 minuut

Door: Iris Sauvé

 

Empathisch luisteren is een onder- én overschat begrip. Overal op het internet kun je, voor een aantal honderden euro’s, cursussen en trainingen volgen over hoe empathich te luisteren. Stephen Covey, de schrijver van het wereldberoemde boek “The 7 habits of highly effective people” (overigens een enorme aanrader als je die nog niet gelezen hebt), vat het goed samen: “Eerst begrijpen, dan begrepen worden.” Maar hoe begrijp je iets nou écht goed? Iris, talent bij The Hospitalitist, gaat in deze korte blog uitleggen wat empathisch luisteren voor haar betekent.

 

“Luisteren is erg belangrijk voor mij, zowel in persoonlijke als in professionele sfeer. Ik vind het belangrijk dat mensen om mij heen zich gehoord voelen. Een paar tips hiervoor zijn dat je écht luistert naar wat iemand te zeggen heeft. Zonder oordeel. Als je gelijk een oordeel klaar hebt dan ben je bezig met je eigen verhaal, en niet met het verhaal van de ander.

 

Verder vind ik het belangrijk om open vragen te stellen, dus vragen die beginnen met wie, wat, waar, waarom, wanneer of hoe. Zo geef je de ander de kans om verder in te gaan op het onderwerp, en wek je de indruk dat je ook echt geïnteresseerd bent. Zorg ervoor dat je écht begrijpt wat de ander je probeert te vertellen.

 

Een laatste handige tip om iemand zich gehoord te laten voelen is door te herhalen wat je gesprekspartner tegen je zegt. Hierdoor zorg je ervoor dat iemand bewust gaat nadenken over wat hij of zij nou eigenlijk aan het vertellen is. Door te herhalen check je bovendien op aannames, want aannames wil je ten alle tijden vermijden. De ander heeft door herhaling het idee heeft dat er echt naar zijn/haar woorden geluisterd wordt. En dat is nou precies wat je wilt creeeren met een goed gesprek, toch?

 

Tot slot is naar mijn mening empathie ook echt een proces, waarbij empathie voor iedereen iets anders betekent. Probeer de situatie aan te voelen en je voor te stellen hoe de andere persoon in het gesprek zich voelt. Dat is tenslotte de kern van empathie; jezelf verplaatsen in een ander en vanuit daar handelen!

No Comments

Leave a Comment