Top

Iedereens tweede taal

The HospitalitistZelfbewustzijn Iedereens tweede taal

Iedereens tweede taal

Leestijd: 2 minuten

Door: Iris Sauvé

 

Een arm om je schouder. Een vuist in de lucht. Een glimlach. Een knipoog. Op 1 knie zitten. Als je in de afgelopen tijd om je heen hebt gekeken, is het voor de zoveelste keer duidelijk geworden dat lichaamstaal 1 van de belangrijkste vormen van communicatie is. Wat iemand kan zeggen zonder woorden zegt soms meer dan 1000 woorden. Het Zoom-tijdperk is daarom ook funest voor effectieve communicatie, aangezien gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal vrijwel wegvallen. Maar als we elkaar straks weer allemaal fysiek aan kunnen kijken, hoe lees je dan goed lichaamstaal af? En hoe zorg je ervoor dat je zelf de juiste boodschap afgeeft? In deze blog wordt door Iris, Ambassador bij The Hospitalitist, een korte kijk gegeven op lichaamstaal lezen, en hoe je zelf effectief je lichaam inzet om je boodschap kracht bij te zetten.

 

Mondkapjesmaatschappij

In de mondkapjesmaatschappij is het heel moeilijk om iemands gezichtsuitdrukking af te lezen, en daardoor ook om effectief te weten wat iemand zegt. Paul Ekman[1] heeft lang onderzoek gedaan naar gezichtsuitdrukkingen, en is te weten gekomen dat er 6 universele emoties zijn; geluk, verdriet, afkeer, blijdschap, boosheid, verbazing & angst. Deze emoties sturen bepaalde spieren in je gezicht aan en doen dit volledig onbewust. Bij angst trekken bijvoorbeeld je wenkbrauwen omhoog en samen, zijn je lippen gespannen en trekken je oogleden strak. Deze uitdrukkingen worden ook wel micro-expressies genoemd, en zijn overal ter wereld hetzelfde. Als je deze op kunt merken, kun je snel zien wat je gesprekspartner vindt van het onderwerp waar jullie het over hebben.

 

Universele taal

Een andere expert op het gebied van lichaamstaal, Janine Driver[2], heeft heel veel onderzoek gedaan naar wat zij “ITT” noemt: Iedereens Tweede Taal. Ze zegt dat lichaamstaal iets universeels is, en vooral ook dat boosheid eigenlijk nooit is wat het lijkt. Boosheid is namelijk een secundaire emotie, en komt vanuit angst of verdriet. Nu je dit weet, kun je makkelijker een gesprek aangaan met iemand die een boze houding aanneemt. In plaats van te reageren op iemands boosheid vanuit je eigen verontwaardiging of boze reactie, vraag de andere persoon waar de boosheid vandaan komt. Hierdoor kun je hele waardevolle gesprekken voeren, en vaak eerder tot een oplossing komen.

 

Effectief & Open

Om geïnteresseerd, geëngageerd en zelfverzekerd over te komen, heb je een open houding nodig. Dit betekent dat je benen en armen niet over elkaar zitten, maar je je lichaam vrij letterlijk “open” legt. Je draait je gezicht naar je gesprekspartner toe en kijkt ze in de ogen aan. Dezelfde Janine Driver heeft het in een van haar TedTalks over hoe je ogen afwenden van je gesprekspartner een signaal afgeeft dat er iets niet klopt. Als je je gezicht open stelt en de ander aankijkt, laat je zien dat je je eigen “gevoelige informatie” blootlegt. De ogen zijn immers de spiegel van de ziel.

 

Er valt nog veel meer te zeggen over lichaamstaal, het is niet voor niets dat er hele studies aan gewijd worden, en mensen dag en nacht onderzoek doen naar het effect van je lichaam op de uitkomst van een gesprek. Ik hoop dat deze blog een klein beetje inzicht heeft gegeven in hoe lichaamstaal in elkaar zit, en dat je hiermee aan de slag gaat om nóg effectiever te communiceren. En de volgende keer dat je met iemand in gesprek gaat, let dan eens op zijn of haar lichaamstaal. Wat valt je op hieraan? Hoe gedraagt deze persoon zich, en stemt zijn lichaamstaal daarmee overeen? Kijk hier eens naar, en laat het ons weten als je hier iets aan gehad hebt!

 

[1] https://verkenjegeest.com/micro-expressies-volgens-paul-ekman/

[2] https://www.youtube.com/watch?v=lvxJoUuG018

No Comments

Leave a Comment