Top

Schrijf het op en gooi het weg

The HospitalitistZelfbewustzijn Schrijf het op en gooi het weg

Schrijf het op en gooi het weg

Leestijd: 5 minuten

Door: Kirsten Dik

 

Je hoeft niet in retraite

Zelfontwikkeling is een woord dat in onze huidige maatschappij al snel wordt afgestempeld als ‘zweverig’ of wat vooral een stokpaardje is van yogabakfietsmoeders die woonachtig zijn in de Pijp. Het wordt vaak geassocieerd met dingen als meditatie, openen van je chakra’s of jezelf ‘inchecken’ in een stilteretraite op Bali. Toch is zelfontwikkeling veel minder zweverig dan hoe het in de eerste instantie klinkt. The Hospitaliteit deelt graag de volgende methode d.m.v. een dagboek bijhouden, waar geen enkele vorm van zweverigheid voor vereist is. Het is praktisch toepasbaar in allerlei situaties en geeft je goed inzicht in hoe jij daadwerkelijk omgaat met bepaalde situaties.

 

Van je afschrijven

De methode bestaat uit je gedachtes letterlijk van je afschrijven. Psycholoog en schrijver Marcellino Lopez schrijft over het belang van ‘van je af schrijven’: “Schrijven is een beproefd middel om oud zeer, wrok en grote verliezen te helpen verwerken. Met de juiste instructies kan het een instrument zijn om, met haast chirurgische precisie, zere plekken op je ziel bloot te leggen en te ‘ontsmetten’. Dat geeft tijdelijk misschien meer pijn en ongemak, uiteindelijk genezen de wonden er sneller en vollediger door”[1]. Toegegeven, ‘zere plekken op je ziel blootleggen en ontsmetten’ klinkt best zweverig. Maar het hoeft niet te gaan over schrijven over diep zeer, het kan ook over basale dingen gaan. Zoals opschrijven hoe de dag is verlopen.

 

Relativeren

Ken je dat, als je een lange/drukke/volle (werk)dag hebt gehad en je bekaf onderweg terug naar huis bent?  Er is verder niet zo veel bijzonders gebeurd, je bent gewoon kapot. Dat gevoel neem je mee naar huis. Laat dat nou precies zijn wat je niet wilt als je eindelijk tijd voor jezelf hebt. Door niet meteen op de bank te ploffen voor het nieuwe seizoen van La Casa de Papel, maar even je laptop/boekje/schriftje te pakken en je dag als het ware te relativeren, kun je dit gevoel vrij snel kwijtraken. Het enige wat je hoeft te doen is te schrijven. Misschien klinkt ‘kleine ergernissen/geluksmomentjes door de dag heen blootleggen en ontsmetten’ al wat beter. Geen mooi opgezette, goed onderbouwde artikelen. Nee, gewoon alles wat er in je opkomt meteen neerknallen. Dat helpt. Waarom? Dat zullen wij toelichten met de stappen die Lopez al eerder in zijn artikel opnoemt. Maar dan met de lightversie van ‘zere plekken op je ziel’:

 

Stap 1: De beerput

Dit is de stap van het neerknallen van alles wat er in je opkomt. Veel mensen zullen misschien liever niet schrijven omdat het tijd en moeite kost om dingen mooi op papier te zetten. Dit is dus ook niet nodig. Niemand gaat dit lezen, alleen jij. Daarna kan het prima gewoon weer de prullenbak in. Schrijf letterlijk op waar je aan moet denken als je je dag voor jezelf op een rijtje zet: Wat ging er goed? Wat ging er zoals gewoonlijk? Wat waren leuke momenten? Wat waren minder leuke momenten? Waren er überhaupt van die momenten of heb je de hele dag op de automatische piloot gestaan terwijl je in je hoofd met andere dingen bezig was? Kortom, hoe heb jij de dag ervaren. Jij denkt misschien al te weten hoe, maar meestal komt de waarheid pas aan het licht als je het op papier zet!

 

Stap 2: Bezinning

Lees je stuk. Dit kun je meteen doen nadat je het hebt geschreven, maar ook even reserveren voor de dag erna. Het kan best zijn dat wat je leest ineens nieuwe inzichten geeft. Voelde je je gister gestrest op werk? Wellicht kun je nu letterlijk teruglezen waarom dit nu precies was, en hoe jij je daarbij voelde. Misschien schrik je van de dingen die je hebt opgeschreven, van een woordkeuze of instelling die je die dag hebt gehad? Misschien was het heel positief en kun je dit weer meenemen voor de dagen die erop volgen? In ieder geval heb je nu inzicht in wat je zou kunnen doen om de situatie beter te maken, of juist zo te houden als hij is.

 

Stap 3: Oriëntatie op een betere toekomst

Met de inzichten die zijn opgedaan door het teruglezen van je ervaringen door de dag heen, kan je dus ook makkelijker actie ondernemen om het de volgende keer anders aan te pakken. Dit kunnen hele grote ontdekkingen zijn, maar ook hele kleine. Maar de kans is hoe dan ook groot dat je ergens achter komt waar je je voorheen niet echt van bewust was. Vervolgens motiveert dit je ook om actie te ondernemen. In het beste geval kom je erachter dat je de hele dag chagrijnig was, maar vooral omdat het slecht weer was en jij erdoorheen moest fietsen. Nou dan weet je dat weer voor de volgende keer, toch?

 

Dus, wat staat je nu te doen? Schrijven, schrijven, schrijven! Niet netjes, niet gestructureerd. Gewoon als je eraan toe bent. Zo zal een regenbui niet zo snel je hele dag meer beïnvloeden. Of je weet dat je de volgende keer als het regent lekker de auto of het OV moet pakken.

 

No Comments

Leave a Comment