Eindelijk mag de hospitalitybranche weer doen waar ze goed in is: mensen verwennen. Volgens Rutger van den Brink, managing partner bij The Hospitalitist is het nu zaak om niet alleen gasten, maar ook medewerkers te verwennen. “Hun hart ligt nog in de hospitality. Ze hebben alleen wat meer vertrouwen nodig om weer terug te keren.”
Het roerige coronabeleid van de afgelopen jaren heeft ons vertrouwen in de toekomst geschaad. Durven we met de huidige versoepelingen te geloven dat tijd van QR-codes, mondkapjes en restricties echt voorbij zijn? En zullen medewerkers weer terugkeren naar de hospitalitybranche?
We snakken naar sociaal contact
Volgens Rutger van den Brink kloppen er nog genoeg hospitalityharten. “Het klopt dat veel oud-medewerkers nu een andere baan hebben, vaak ook nog met een hoger salaris en voorspelbare uren. Het lijkt misschien alsof we daar niet tegenop kunnen, maar dat klopt niet. Want salaris en uren zijn niet alles. Na twee jaar digitaal werken en isolatie snakken we weer naar sociaal contact. We willen anderen helpen, mensen blij maken. Ertoe doen. En nergens kan dat beter dan in de hospitality.”
Rutger erkent dat er een drempel ligt. “In zijn hart wil die gepassioneerde barman zo snel mogelijk van de binnendienst weer terug naar de bar. Maar hij is ook niet gek: wie garandeert hem dat hij daar komende winter ook staat? Het is een lastige afweging, waarbij hart en hoofd met elkaar strijden. Daarom is het zo belangrijk dat wij hem als werkgever tegemoetkomen.”
Medewerker op één
Wat bedoelt Rutger precies met dat ‘tegemoetkomen’? “Zet de medewerker op één. Behandel ze met dezelfde liefde en aandacht die je ook aan de gasten besteedt. Ik snap dat je het als werkgever ook niet makkelijk hebt, maar realiseer je dat mensen over een drempel heen stappen om bij jou te komen werken en koester dat. Durf te investeren. Niet per se in salaris, maar bijvoorbeeld door wat meer zekerheid te bieden.”
Volgens Rutger is het van belang om focus te leggen op cultuur en structuur: “Daarmee kun je vertrouwen opbouwen. Geef mensen een warm welkom, bijvoorbeeld met een onboarding. Geef ze een rol die aansluit op hun drijfveren en wensen. Luister naar ze, zorg voor ze. Bied regelmatig contactmomenten, teambuildingmomenten en trainingen.”
Geen tijd? Besteed het uit
Wie nu niet weet waar hij moet beginnen, kan bij Rutger terecht voor advies. “Bij The Hospitalitist zijn wij gespecialiseerd in werving, selectie, cultuur en training. Wij weten van al onze kandidaten wat hun drijfveren zijn en waar zij hun werkgeluk uithalen. Samen met onze partners creëren we hier de perfecte rollen bij. We verzorgen onboardings voor een succesvolle start en pakken door met trainingen die zorgen voor een hoog niveau van samenwerken en persoonlijke ontwikkeling.”
Welke tip heeft Rutger voor werkgevers die de focus nu niet op de mens kunnen leggen? “Zoek een partner die dat wel kan. Je hoeft niet alles zelf te doen. Kies bijvoorbeeld voor een flexteam vanuit The Hospitalitist en alles wordt voor je verzorgd. Je hoeft je geen zorgen meer te maken om de instroom, om de trainingen, zelfs niet om het werkgeluk van je mensen. Concentreer jij je op de business, dan regelen wij de rest.”
Meteen proberen? Ondanks twee jaar Covid staan bij The Hospitalitist nog 300 medewerkers te trappelen om weer aan de slag te gaan. Neem vrijblijvend contact op met Rutger (rutger@thehospitalitist.nl) en vraag naar de mogelijkheden.