Leestijd: 3 minuten
Geschreven door: Pepijn Kooiman
Werkgeluk voor werkgever en werknemer
We horen de term steeds vaker, werkgeluk. Logisch ook, want we zijn een groot deel van ons leven aan het werk, dus als je daar gelukkig bent, is dit een goede driver voor het gelukkig zijn. We werken graag met blije collega’s, in een fijne sfeer. En werkgeluk blijkt dus ook veel positieve effecten te hebben voor zowel de werkgever als de werknemer, zoals een lager verzuim, minder conflicten en… tevredener klanten.
Cultuurmatch als factor voor werkgeluk
Als dit zo belangrijk is, hoe zorg je er dan voor dat je medewerkers aanneemt die werkgeluk zullen ervaren bij jouw organisatie en in hun rol? Onze recruitmentafdeling merkt dat een cultuurmatch de allerbelangrijkste is in dit gevoel en vervolgens een succesvolle samenwerking. Met sommige mensen lijkt samenwerking haast als vanzelf te gaan, een heerlijk gevoel is dat. Vaak is dat zo als je dezelfde dingen belangrijk en soms ook heel normaal vindt, omdat je gedeelde waarden hebt of eenzelfde kijk op zaken. We vragen dus veel ruimer door naar waar iemand gelukkig van wordt in plaats van te vragen wat voor baan iemand wenst. Je merkt namelijk als iemand iets belangrijk vindt, er altijd een laagje onder zit wat richting die waarden gaat. Dit nemen we dus heel erg mee in onze kennismakingen met de organisaties en de collega’s.
De eerste 100 dagen
De eerste periode bij een nieuwe organisatie is een belangrijke fase. De medewerker is nog een beetje aan het aftasten wat de cultuur is, hoe mensen met elkaar omgaan en zal nog niet snel het achterste van zijn of haar tong laten zien. Daarom hebben wij onboarding coaches die elke maand contact hebben met de organisatie en het nieuwe talent die ook gecoacht wordt hoe ze iets kunnen aanpakken bijvoorbeeld wat voor hen van belang is. Dit helpt echt in het bereiken van een “zachte landing” en vergroot daarmee duidelijk het zich op hun plek gaan voelen.
Werkgeluk voor mij
Ik hou ervan de verdieping te zoeken in contacten. In mijn werk kan ik deze eigenschap dus heel goed kwijt. Als ik vervolgens zie dat dit tot heel veel geluk leidt van zowel de organisatie als de medewerker, word ook ik daar gelukkig van. Een win-win-win situatie dus eigenlijk :).