Menu

Hospitality in andere branches

Publicatiedatum 12 september 2022
Wijzigingsdatum 12 september 2022
Auteur Helma Loomans

‘Hospitality-gen’, toegevoegde waarde in alle branches 

Voordat ik als interim adviseur o.a. bij The Hospitalitist aan de slag ging, had ik een eigen bedrijf gespecialiseerd in neuromarketing en onbewust (consumenten)gedrag (wat overigens nog steeds bestaat na de verkoop; Consumatics). Ik herinner me nog heel goed een onderzoek wat we deden voor HotelloTop. Een deel van dat onderzoek ging over de meerwaarde van ‘Hotello’s’ (mensen die gestudeerd hebben aan de Hoger Hotelschool) in andere branches dan de hospitality-branche. De uitkomsten verrasten mij enorm. 

DELA, Schiphol, HEMA 

We mochten diverse specialisten interviewen in verschillende branches. Van de retailbranche (HEMA), tot de uitvaartbranche (DELA) en van Schiphol tot de zorg. Alle partijen hadden ervaring met mensen die Hotelschool hadden gedaan en in de cijfers viel mij op hoeveel hoger zij scoorden op verschillende vlakken, van klantcontact tot ondernemerschap. De organisaties waren laaiend enthousiast over deze groep mensen. 

Hospitality-gen’  

In één van de interviews werd gesproken over het ‘hospitality-gen’, het leek alsof gastvrijheid door de aderen stroomt van de Hotello’s. Er werd aangegeven dat deze groep zoveel meer gericht was op de behoefte van de gast en klant en heel erg bereid was om zaken op te pakken. Er werd aangegeven dat dit een verschil was met de gemiddelde andere medewerker en ze dit dolgraag zouden willen stimuleren bij de zogenaamde ‘Notello’s’ (groep die niet aan de Hotelschool hadden gestudeerd). Hierdoor vroeg ik mezelf af, trekt de Hotelschool mensen aan die dit inderdaad al van nature in huis hebben, of is het toch aan te leren en doen ze dat dus heel goed op de Hotelscholen? 

The Hospitalitist – gastvrijheid in persoon 

Een aantal jaren na dit onderzoek kwam ik als externe terecht bij The Hospitalitist. Hier zag ik dat alles wat zij heel vanzelfsprekend vinden, zo gewenst is in de andere branches. Collega’s zijn van nature gericht op een warm contact met wie zij ook samenwerken, partners, collega’s, talenten. Ze doen er ook alles aan dat het werk goed gebeurt en de tevredenheid hoog ligt. Zo kreeg ik ook meer inzicht in welke invloed nature en nurture hierop hebben.  

Recruitment en L&D 

Het is een combinatie van beide. The Hospitalitist wijst mensen die niet openstaan voor anderen snel af. Er zit een natuurlijk gevoel van selectie hierin en dat helpt enorm als zij met hun recruitment tak ervoor zorgen dat goede mensen in andere branches aan de slag gaan. Elke branche staat namelijk te springen om die mentaliteit van openstaan en iets goed willen doen.  

Daarnaast zag ik de afdeling L&D die met een heel team er continue voor zorgen dat zowel de talenten van The Hospitalitist, als de teams van andere organisaties zich continue blijven ontwikkelen. Die persoonlijke ontwikkeltrajecten gaan over communicatie, jezelf steeds beter leren kennen en daardoor je ook steeds beter kunnen afstemmen op je omgeving. Allerlei onderdelen die van groot belang zijn in het open staan en verbinding kunnen maken, komen hierin terug. Wederom, voor hen zo vanzelfsprekend, maar voor veel branches en organisaties is dat niet het geval zoals ik weet.  

Gat in de markt 

Zeker nu zoveel branches kampen met personeelstekorten, is het extra belangrijk om goede mensen te ontvangen en te behouden binnen je organisatie. Voor het krijgen is de recruitmenttak van The Hospitalitist de juiste en voor het behouden en het ontwikkelen van je huidige team het L&D team. Ik vind The Hospitalitist altijd zo’n pareltje midden in Amsterdam, ze hebben geen idee hoe goed ze zijn en ik gun heel veel organisaties een samenwerking met deze mooie club. 

Ben jij benieuwd wat The Hospitalitist voor jouw team medewerkers kan betekenen? Neem contact op met mijn collega Rutger via rutger@thehospitalitist.nl